Statut Ochotniczej Straży Pożarnej w Krutyni
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę OCHOTNICZA STRAŻ POŻARNA w Krutyni, zwane dalej „OSP”.
- Stowarzyszenie OSP działa na podstawie ustawy z 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001 r. nr 79, poz. 855 tekst jednolity ze zm.) oraz ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2002 r. nr 147, poz. 1229 tekst jednolity ze zm.), a także niniejszego statutu.
- Stowarzyszenie OSP posiada osobowość prawną.
- Siedzibą OSP jest Krutyń
§ 2
- Terenem działania OSP jest miejscowość będąca jej siedzibą, miejscowości położone w gminie oraz w rejonie pomocy wzajemnej.
- Stowarzyszenie OSP jest członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej „Związkiem”
§ 3
Ochotnicza straż pożarna może posiadać sztandar oraz używać pieczęci, godła i flagi organizacyjnej, według wzorów określonych przez Zarząd Główny Związku.
§ 4
Działalność OSP opiera się na pracy społecznej jej członków. Do prowadzenia swoich spraw OSP może zatrudniać pracowników.
Rozdział II
CELE, ZADANIA I SPOSOBY ICH REALIZACJI
§ 5
Celami i zadaniami OSP są:
- prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowymi i innymi podmiotami,
- udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń,
- informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi,
- upowszechnianie, w szczególności wśród członków, kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenia działalności kulturalnej i oświatowej,
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu,
- działania na rzecz ochrony środowiska,
- wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych na terenie określonym w § 2 ust. 1.
§ 6
Cele i zadania wymienione w § 5, OSP realizuje przez:
- organizowanie swoich członków do działalności na rzecz ochrony przeciwpożarowej i ochrony ludności,
- przedstawianie organom władzy samorządowej i administracji rządowej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej oraz ratownictwa,
- organizowanie, spośród swoich członków zwyczajnych zespołu ratowniczego,
- prowadzenie podstawowego szkolenia ratowniczego członków zwyczajnych OSP i współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną w organizowaniu szkolenia funkcyjnych OSP,
- organizowanie młodzieżowej i kobiecej drużyny pożarniczej,
- organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczej oraz kulturalnej i oświatowej,
- organizowanie zawodów sportowych i imprez propagujących kulturę fizyczną.
- prowadzenie innych form działalności mających na celu wykonanie zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej i niniejszego statutu,
§ 7
- Działalność określona w § 5 i § 6 jest wyłączną działalnością statutową OSP i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.
- Walne Zebranie Członków OSP określa przedmiot działalności nieodpłatnej i odpłatnej.
- Przedmiotem działalności nieodpłatnej, o której mowa w ust. 1 jest w szczególności:
- udział w akcjach ratowniczych,
- Przedmiotem działalności odpłatnej, o której mowa w ust. 1 jest:
- organizowanie wystaw i imprez kulturalnych, rozrywkowych i sportowych,
- Przedmiot statutowej działalności odpłatnej nie może pokrywać się z przedmiotem działalności gospodarczej OSP, jeżeli Walne Zebranie Członków OSP podejmie uchwałę o jej prowadzeniu we wskazanym przez siebie zakresie.
Rozdział III
CZŁONKOWIE OSP, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 8
Członkowie OSP dzielą się na:
- członków zwyczajnych, w tym członków młodzieżowej i kobiecej drużyny pożarniczej,
- członków wspierających,
- członków honorowych.
§ 9
Członkami zwyczajnymi OSP mogą być:
- pełnoletni obywatele polscy i cudzoziemcy mający stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie pozbawieni praw publicznych,
- małoletni w wieku od 16 do 18 lat oraz za zgodą opiekunów ustawowych małoletni poniżej 16 lat, jeżeli deklarują czynne uczestnictwo w realizacji celów OSP.
§ 10
Członek zwyczajny aktywnie uczestniczy w wykonywaniu postanowień statutu, opłaca składkę członkowską i składa przyrzeczenie następującej treści: „W pełni świadom obowiązków strażaka – ochotnika uroczyście przyrzekam czynnie uczestniczyć w realizacji celów i zadań ochotniczej straży pożarnej. Być zdyscyplinowanym, mężnym, ofiarnym w ratowaniu życia i mienia ludzi. Swoim zachowaniem oraz wyglądem godnie reprezentować ochotnicze straże pożarne”.
§ 11
- Członkiem młodzieżowej drużyny pożarniczej może zostać osoba, która ukończyła 12 lat, uzyskała zgodę opiekunów ustawowych i złożyła przyrzeczenie.
- Członkom młodzieżowych drużyn pożarniczych w wieku od 16 do 18 lat przysługuje bierne i czynne prawo wyborcze do władz OSP oraz do komisji ds. młodzieży działających w Związku.
- Członkowie młodzieżowej drużyny pożarniczej nie biorą udziału w akcjach ratowniczych.
§ 12
Członkowie zwyczajni mają prawo:
- wybierać i być wybieranymi do władz OSP z wyjątkiem młodzieży poniżej 16 roku życia,
- uczestniczyć w Walnym Zebraniu Członków OSP z prawem głosu,
- wysuwać postulaty i wnioski wobec władz OSP,
- korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP,
- używać munduru, dystynkcji i odznak.
§ 13
Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
- aktywne uczestniczenie w działalności OSP,
- przestrzeganie postanowień niniejszego statutu i innych uchwał władz OSP oraz uchwał władz Związku,
- podnoszenie poziomu wiedzy pożarniczej poprzez udział w szkoleniach,
- dbanie o mienie OSP,
- regularne opłacanie składek członkowskich.
§ 14
Spośród pełnoletnich członków zwyczajnych tworzy się zespół ratowniczy.
§ 15
Członkostwo ustaje na skutek:
- skreślenia z listy lub wykluczenia członka zwyczajnego,
- skreślenia z listy członków zwyczajnych dokonuje zarząd OSP w następujących przypadkach,
- rezygnacji z członkostwa złożonej na piśmie,
- nie usprawiedliwionego zalegania z opłatą składek za okres przekraczający 12 miesięcy, mimo pisemnego upomnienia,
- śmierci.
- wykluczenia członka zwyczajnego dokonuje zarząd OSP w następujących wypadkach:
- prowadzenia działalności rażąco sprzecznej z niniejszym statutem,
- popełnienia czynu, który dyskwalifikuje daną osobę jako członka OSP lub godzi w dobre imię OSP,
- przed podjęciem uchwały w sprawach określonych w pkt. 2 lit. b i w pkt. 3 zarząd OSP umożliwia członkowi zwyczajnemu złożenie wyjaśnienia na piśmie lub wygłoszenia jego treści na posiedzeniu Zarządu,
- od uchwały zarządu w sprawie, o której mowa w pkt. 2 lit. b i pkt. 3, członek OSP może w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o wykluczeniu odwołać się do Walnego Zebrania Członków OSP, którego uchwała jest ostateczna,
- do czasu rozpatrzenia odwołania członek zwyczajny nie korzysta z praw oraz nie wykonuje obowiązków określonych niniejszym statutem,
- skreślenie z listy członków zobowiązuje do zwrotu umundurowania i innych przedmiotów należących do OSP, a wydanych członkowi OSP do użytkowania.
§ 16
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna bez względu na jej miejsce zamieszkania i siedzibę w kraju lub za granicą, która zadeklaruje wspomaganie działalności OSP finansowo lub w innej formie i za swą zgodą zostanie przyjęta przez zarząd OSP.
- Członek wspierający opłaca składkę członkowską w zadeklarowanej przez siebie wysokości.
§ 17
- Członkiem honorowym może być każda osoba fizyczna , bez względu na miejsce zamieszkania, szczególnie zasłużona dla ochrony przeciwpożarowej. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków OSP.
- Członkowie honorowi nie opłacają składek członkowskich.
- Członek wspierający i członek honorowy mają prawo uczestniczenia w pracach i imprezach organizowanych przez OSP, a z głosem doradczym także w Walnym Zebraniu Członków OSP. .
Rozdział IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA OSP
A. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 18
Władzami OSP są:
- Walne Zebranie Członków OSP,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
§ 19
- Uchwały władz OSP zapadają zwykłą większością głosów oddanych, chyba że przepisy niniejszego statutu stanowią inaczej.
- Uchwały dotyczące zmian we władzach OSP oraz w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości powinny być podjęte w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 20
- Wybory władz OSP odbywają się w głosowaniu tajnym lub jawnym.
- Kadencja władz OSP trwa 5 lat i kończy się z chwilą powołania nowych władz.
- Nie można łączyć funkcji członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
B. WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW OSP
§ 21
- Walne Zebranie Członków OSP jest najwyższą władzą OSP.
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków OSP, oprócz innych spraw wymienionych w niniejszym statucie, należy:
- wysłuchanie i zatwierdzenie sprawozdań Zarządu z działalności OSP,
- wysłuchanie sprawozdania Komisji Rewizyjnej z działalności OSP,
- udzielenia absolutorium Zarządowi OSP,
- uchwalenie programu działania i budżetu OSP,
- określenie przedmiotu prowadzonej przez OSP działalności gospodarczej,
- wybór, spośród siebie Zarządu w liczbie 7 osób, z zachowaniem większości osób pełnoletnich i odwołanie tego Zarządu,
- wybór spośród siebie i odwołanie komisji rewizyjnej, w liczbie 3 osób,
- uchwalenie statutu OSP lub jego zmiany,
- ustalanie wysokości składki członkowskiej,
- podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych przekraczających zwykły zarząd, w szczególności nabycia i zbycia nieruchomości oraz ich obciążenia.
- rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu oraz innych spraw i wniosków zgłoszonych przez członków OSP,
- wybieranie spośród siebie delegatów w skład władz Związku,
- podjęcie uchwały o wystąpieniu ze Związku,
- nadawanie członkostwa honorowego OSP,
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu OSP.
§ 22
- Walne Zebranie Członków OSP może być zwyczajne, sprawozdawcze oraz nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie członków OSP jest zwoływane raz na 5 lat, a sprawozdawcze raz na rok.
- Zwyczajne i sprawozdawcze Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd, który zawiadamia członków o terminie, miejscu i porządku obrad, co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.
§ 23
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków OSP zwoływane jest przez Zarząd OSP:
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie Komisji Rewizyjnej OSP,
- na żądanie ½ liczby członków OSP.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków OSP powinno się odbyć w terminie nie dłuższym niż jeden miesiąc od podjęcia inicjatywy lub zgłoszenia żądania.
- Porządek nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków OSP, spośród spraw określonych w § 20 ust. 2, ustala władza lub osoby uprawnione do żądania zwołania takiego zebrania.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków OSP może odwołać członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej przed upływem terminu kadencji władz OSP i powołać w te funkcje innych członków OSP do czasu przeprowadzenia zwyczajnego Walnego Zebrania Członków OSP.
§ 24
Przebieg Walnego Zebrania Członków OSP oraz podjęte na nim uchwały wpisuje się do księgi protokołów.
C. ZARZĄD
§ 25
- Zarząd wybiera ze swego grona prezesa, naczelnika, sekretarza i skarbnika, a także może wybrać gospodarza, kronikarza i zastępcę naczelnika. Naczelnik sprawuje funkcję wiceprezesa.
- Zarząd może dokooptować do swego składu nowych członków na miejsce ustępujących w liczbie nie przekraczającej 1/3 ustalonego składu.
- Wygaśnięcie funkcji członka Zarządu może nastąpić w wyniku złożenia przez niego pisemnej rezygnacji.
§ 26
Do zadań Zarządu należy:
- reprezentowanie interesów OSP,
- realizowanie uchwał i wytycznych Walnego Zebrania Członków OSP,
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków OSP,
- niezwłoczne zawiadomienie sądu rejestrowego o zmianie statutu oraz zmianach w składzie Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- udzielanie niezbędnych wyjaśnień organowi nadzorującemu,
- opracowanie projektów rocznego planu działalności i budżetu OSP oraz składanie sprawozdań z ich wykonania Walnemu Zebraniu Członków OSP,
- zaciąganie w imieniu OSP zobowiązań finansowych i innych zobowiązań majątkowych w zakresie zwykłego zarządu.
- przyjmowanie i skreślanie z listy członków OSP.
- przyznawanie wyróżniającym się członkom OSP dyplomów i nagród oraz występowanie z wnioskami o przyznanie odznaczeń i odznak,
- tworzenie zespołu ratowniczego,
- organizowanie młodzieżowej i kobiecej drużyny OSP, zespołów kulturalno-oświatowych i sportowych,
- dokonywanie ocen realizacji przez poszczególnych członków OSP powierzonych im zadań,
- rozstrzyganie sporów między członkami, wynikających z ich przynależności do OSP,
- wykonywanie innych zadań wynikających z postanowień statutu.
§ 27
Prezes Zarządu kieruje jego pracami i reprezentuje OSP.
§ 28
Posiedzenia Zarządu odbywają się według potrzeb, co najmniej jednak raz w kwartale i są zwoływane przez prezesa. Na posiedzenia Zarządu należy zapraszać przewodniczącego Komisji Rewizyjnej OSP.
§ 29
Umowy, pełnomocnictwa i dokumenty finansowe podpisuje w imieniu OSP prezes lub wiceprezes i skarbnik.
§ 30
- Naczelnik kieruje zespołem ratowniczym jednoosobowo w formie rozkazów i poleceń.
- Do obowiązków naczelnika należy:
- wnioskowanie do zarządu OSP o wyznaczenie członków OSP do wykonania zadań ratowniczych,
- organizowanie i prowadzenie podstawowego szkolenia ratowniczego członków OSP, drużyny młodzieżowej i kobiecej,
- czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny organizacyjnej przez członków OSP,
- kierowanie realizacją zadań w zakresie ochrony przeciwpożarowej,
- kierowanie działaniami ratowniczymi prowadzonymi siłami OSP,
- dysponowanie sprzętem ratowniczym OSP i nadzór nad jego sprawnością,
- opracowywanie opinii i wniosków w sprawie stanu ochrony przeciwpożarowej miejscowości będącej siedzibą OSP oraz dotyczących wyposażenia ratowniczego OSP.
§ 31
Za wzorowe wykonanie zadań ratowniczych przez członków OSP naczelnik może stosować następujące wyróżnienia:
- pochwałę ustną,
- pochwałę w rozkazie naczelnika,
- wystąpienie do Zarządu OSP o przyznanie nagrody,
- sporządzenie wniosku o nadanie odznaczenia lub odznaki.
§ 32
Za niewłaściwe wykonanie zadań ratowniczych przez członków OSP naczelnik może stosować następujące środki dyscyplinarne:
- upomnienie ustne,
- naganę w rozkazie naczelnika,
- wystąpienie do Zarządu OSP o wykluczenie członka z OSP.
D. KOMISJA REWIZYJNA
§ 33
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym OSP i do jej zadań należy:
- przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności statutowej OSP, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej i opłacania składek członkowskich,
- składanie na Walnym Zebraniu Członków OSP sprawozdania z przeprowadzonych kontroli wraz z oceną działalności OSP,
- przedstawianie Zarządowi uwag i wniosków dotyczących jego działalności,
- wnioskowanie o udzielenie Zarządowi absolutorium.
- Komisja Rewizyjna OSP może dokooptować do swojego składu nowych członków, na miejsce ustępujących, w liczbie nie przekraczającej 1/3 jej składu.
- Wygaśnięcie funkcji członka Komisji Rewizyjnej może nastąpić w wyniku złożenia przez niego pisemnej rezygnacji.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą:
- być członkami Zarządu, małżonkami członków tego Zarządu ani pozostawać z członkami tego Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
- być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
- otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości wyższej niż określone w art. 8 pkt. 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi. (Dz.U. Nr 26, poz. 306 ze zm.)
- Skazanie członka Komisji Rewizyjnej prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej ma, z dniem uprawomocnienia się wyroku skazującego, skutek taki sam jak odwołanie zgodnie z § 23 ust. 4.
§ 34
Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego.
§ 35
Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
Rozdział V
MAJĄTEK, FUNDUSZE i DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA OSP
§ 36
- Majątek i fundusze OSP powstają z:
- składek członkowskich,
- dotacji, darowizn, spadków i zapisów,
- dochodów z majątku i imprez,
- ofiarności publicznej,
- wpływów z działalności gospodarczej, jeżeli OSP prowadzi działalność gospodarczą zgodnie z przepisami prawa i postanowieniami statutu.
- OSP może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach i wyłącznie w rozmiarze służącym realizacji celów statutowych OSP.
- Dochód z działalności gospodarczej i uzyskane fundusze OSP służą w całości realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczane do podziału między członków OSP.
§ 37
Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwane dalej osobami bliskimi.
- przekazywania majątku OSP na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następować by miało bezpłatnie lub na warunkach preferencyjnych,
- wykorzystywania majątku OSP na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich,
- zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie OSP, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
Rozdział VI
ZMIANY STATUTU I ROZWIĄZANIE OSP
§ 38
Zmianę statutu i rozwiązanie OSP uchwala Walne Zebranie Członków OSP większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej ½ ogólnej liczby członków.
§ 39
- Wnioski o zmianę statutu i rozwiązanie OSP może składać Zarząd OSP z własnej inicjatywy lub na zgłoszone mu żądanie co najmniej ½ ogólnej liczby członków.
- Zawiadomienie członków OSP o terminie Walnego Zebrania Członków OSP, na którym ma być rozpatrywany wniosek w sprawie rozwiązania OSP, powinno być doręczone wraz z porządkiem obrad co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania.
§ 40
- W razie rozwiązania OSP, Walne Zebranie Członków OSP wyznacza komisję likwidacyjną w składzie 3 osób. W przypadku niemożności zwołania Walnego Zebrania Członków OSP, uchwałę o rozwiązaniu OSP podejmuje sąd rejestrowy, wyznaczając likwidatora.
- Pozostały po rozwiązaniu OSP majątek, stanowiący jej własność przechodzi na własność Związku OSP RP. Sprzęt i urządzenia ratownicze będące własnością komunalną przechodzą do dyspozycji samorządu terytorialnego.